یک شبکه رادیویی انگلیسی زبان پیدا کنید و به آن گوش کنید
تفاوت زیادی بین در معرض زبان قرار گرفتن و یادگیری زبان وجود دارد. از نظر سنتی وقتی به یادگیری زبان میاندیشیم کلاسهای دستورزبان، تکرار افعال و متون را به خاطر میآوریم. با این وجود در سالهای اولیه آموزش کودک باید بیشتر در معرض آواها و ریتم زبان دیگر قرار گیرد تا یادگیری ساختاری خاص.
وقتی کودکان اولین زبان خود را میآموزند با گوش دادن به همه چیز در اطرافشان، گردآوری اطلاعات و سپس استفاده از آن با فرایند فوق العاده ای در مغز خود رو به رو هستند. یک کودک وقتی اولین بار کلمه «تدی» را میشنود آن را تکرار نمیکند بلکه در عوض به کرات این کلمه را از دهان افراد مختلف میشنود قبل از اینکه تلاشی برای ادای آن داشته باشد.
رادیو شانس شنیدن زبان دیگر را از دهان افراد مختلف با لهجههای مختلف فراهم میکند. تمام کاری که باید بکنید این است که وقتی در حال تهیه شام هستید رادیو را روشن کنید.
5. تجربه با صدا
در برخی موارد اگر در سنین پایین در معرض اطلاعات خاصی قرار نگرفته باشیم، برای مثال صداهای خاص یک زبان خارجی مانند حرف «r» در زبان ایتالیایی یا اسپانیایی، یادگیری و نحوه تلفظ آن همانند یک متکلم بومی در سالهای بعد برای ما سخت خواهد بود. به این دلیل در معرض آواهای زبان قرار گرفتن در سنین پایینتر عامل مهمی در مهارت یافتن در زبان خارجی در سنین بعدی است.
این عامل دلیلی است برای اینکه چرا موسسات سرتاسر دنیا برنامههای آوا شناسی معرفی کردهاند که در سیستم آموزش بریتانیا طی ده سال گدشته بسیار متداول شدهاست. برنامههای آوا شناسی در اصل برای پشتیبانی از خواندن و نوشتن از طریق تمرین آواها و تشخیص نمادها (حروف) که همراهش هستند هستند. در نتیجه کودکان شروع به ترکیب صداها برای تشکیل کلمه میکنند و این تمرین بنیادی برای خواندن و بعدها نوشتن مناسب است.
ما میتوانیم بیاموزیم به کودکان کمک کنیم تا مهارت تشخیص صداها را که ممکن است نسبت به زبان اول کودک متفاوت باشد، در خود تقویت کنند. با تمرینهای آواشناسی که یادگیری آنها بر اساس تکرار زیاد است. برنامههای کودک مانند خیابان سیسم نزدیک به ۶۴ سال است که چنین فعالیتهایی ارائه میدهد.
به راحتی میتوانید چنین فعالیتهایی را در خانه انجام دهید. کلمات جدید را بلند بیان کنید تا کودکان صداهای مختلف را بشنوند مانند b-a-t در کلمه bat. کلمات سه حرفی کوتاه را بیابید و تکرار کنید و بعد حروف ابتدایی یا انتهایی را تغییر دهید مانند bat و cat, sat , mat .با کلمات به جای اعداد اکردوکر (لی لی) بازی کنید. در نهایت کلمات مختلف روی بستهبندی ها و اشیا را بخوانید و این تمرین را ادامه دهید تا کودکان حروف را بهتر بشناسند و مهارت نوشتاریشان بهبود یابد.
6. بازی کنید!
بچه هر فرصتی برای شلوغ بازی را دوست دارند. آنها از متصل کردن، چسباندن، بریدن، نقاشی و پخت و پز لذت میبرند. پس این کارها را به انگلیسی انجام دهید. فعالیت نباید لزوما درباره زبان انگلیسی باشد باید از کلمات انگلیسی برای تکمیل فعالیتها و وظایف استفاده کرد.
Could you pass me the glue, please?
Thank you
Why don’t you paint a picture?
Can you help me tidy up?
این گونه عبارات مفیدترین روش برای معرفی زبان به کودک هستند. اگر خودتان مهارت زیادی در انگلیسی ندارید میتوانید از دستورالعملهای صوتی یا کتبی برای وقتی که با کودک خود کیک میپزید استفاده کنید. در این فرایند انگلیسی را به طور روزمره مانند معلمان در کلاس درس استفاده خواهید کرد. در نتیجه کودکان را برای آنچه در مدرسه خواهند شنید آماده میکنید.
:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0